1/26/2017

Ernest Cline: Ready Player One értékelés

Fülszöveg:
2044-et ​​írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.
A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.
Ernest Cline első regénye a 2011-es megjelenését követően megkapta a rangos Prometheus-díjat, és mostanra a popkulturális irodalom egyik legfontosabb kortárs művévé vált. Több millió példányban adták el, világszerte óriási rajongótábora van, és készül belőle már a nagyköltségvetésű film is: Steven Spielberg rendezésében várhatóan 2017 végén mutatják be a mozik.
Értékelés:
Előre le kell szögeznem, hogy sok mindent vártam ettől a könyvtől, de erre a legmerészebb álmomban sem gondoltam! Nem csak, hogy imádtam a könyvet, hogy új kedvencet avattam, de egyszerűen annyira élveztem, hogy most épp semmihez nincs kedvem, mert annyira a hatása alatt vagyok még 2-3 nappal a befejezése után is!!
A könyv kicsit unalmasan indult, de persze egy ilyen disztópiát fel kell építeni, és be kell mutatni. Már pedig van mit bemutatni: világméretű éhezés, energia válság, folyamatos háborúzások...Mindezek elől pedig az emberiség többsége elmenekül az OASIS nevű virtuális valóságba, ahol a mindennapjainak éljük a valóság helyett. Itt dolgoznak, járnak iskolába, szórakoznak, ismerkednek az emberek. Kb csak alvás és egyéb mindennapi cselekvések miatt szakítják meg az online életet. Ez elsőre totálisan elborzasztott. A kocka énemet persze piszkálta a dolog, hogy azért valahol kíváncsi lennék magára az OASISre, de persze nem szívesen élnék egy olyan világban, ami még a mostaninál is jobban leamortizálja az emberi kapcsolatokat.
A karakterek érdekesek voltak, Z, Art3mis és persze Parzival mind tipikus kockák, plusz némi fanatikus rajongás persze Halliday iránt, aki az egész világot megteremtette. Ehhez hozzáadódik, hogy komoly nyeremény várja a játék győztesét, és emiatt mind "nyestekké" váltak, akiknek egyetlen célja, hogy megtalálják Halliday Húsvéti Tojását, megelőzve a Hatosok droid hordáját. Zseniális jellemfejlődést láthatunk a főszereplőnél, aki a történet elején még egy erősen komplexusos, dundi, kocka tini, de a könyv végére igazi felnőtté válik, bár ha párszor megpróbálják az embert megölni, és ezért bujkálni kényszerül, az segít a dologban :D A főgonosz nekem néhol kicsit erős volt, de egy ilyen világban kevesebbet nem is vártam volna tőle. Z kis titka persze kivágta nálam a biztosítékot, konkrétan le kellett tennem a könyvet, mert percekig röhögtem, a könnyemet törölgetve :D Ez egy igazán király csavar a könyvben :) De nem lövöm le, olvassátok el a könyvet!!!!!!!!
A könyv felépítése páratlan, az a brutál mennyiségű utalás a '70-80-as évek popkulturájára, a játékokra, filmekre, könyvekre, zenékre... Egyszerűen tényleg nincs rá jobb szó, ZSENIÁLIS! Minden a helyén volt, egy csomó mindent én is ismertem, de legszívesebben nyestté válnék én is, és beleásnám magamat ebbe a világba. Az OASISnek már csak az alap elgondolása is példátlan, időnként esküszöm láttam magam előtt, olyan jól, és részletesen le volt írva benne minden. (Sajnos szerintem ezt nem fogja tudni még Spielberg sem visszaadni:( )
A könyv befejezése egyszerűen parádés volt, tökéletes, csak egy baj volt vele: VÉGE volt!!! És most nem tudom mit kezdjek magammal, legszívesebben azonnal újraolvasnám az egészet! Esküszöm mostanában nem fogott meg ennyire magának, ha valaki tud még ilyet, örömmel venném az ajánlást! :) Rá kellett döbbennem, hogy nagyobb kocka vagyok, mint amennyire magamat annak gondoltam. :D Viszont nem tudok róla ennél részletesebb értékelést írni úgy, hogy nem spoilerezek, így érjétek be azzal, hogy kevés könyvért lelkesedtem mostanában ennyire!

A könyvet nem csak kockáknak ajánlom, de nekik kötelezővé tenném! Olvasáshoz pedig a Skillet Unleashed albumát ajánlom hallgatásra, nekem tökéletes volt az összhang! :D Tényleg olvassátok el! ;) Ohh, és a fülszövegben az szerepel, hogy idén jön a film, de IMDB szerint 2018 május lesz, alig várom!